top of page

NORMATIVNE SPREMEMBE RAZMEJITVE MED JAVNIM IN ZASEBNIM ZDRAVSTVOM PO NOVELI ZAKONA O ZDRAVSTVENI DEJAVNOSTI (ZZDej-N)

Novela Zakona o zdravstveni dejavnosti (ZZDej-N), ki je začela veljati 21. maja 2025, uvaja pomembne spremembe v razmejitvi med javnim in zasebnim zdravstvom. Zakon spreminja pogoje, ki urejajo, ali in kako lahko zdravstveni delavci, zaposleni v javnih zdravstvenih zavodih, delajo tudi v zasebnem sektorju, pri koncesionarjih ali drugih javnih zavodih. Zdravstvenim delavcem javnih zavodov je po novem namreč z redkimi izjemi onemogočeno delo pri čistih zasebnikih, v drugih javnih zavodih in pri koncesionarjih pa bodo lahko delali pod strožjimi pogoji. Namen teh sprememb je omejiti dvojne prakse, zmanjšati konfliktnost interesov, zagotoviti bolj enakomerno razporeditev delovne obremenitve in pospešiti preglednost ter regulacijo.

Po uveljavitvi ZZDej-N zdravstveni delavci in sodelavci tako (razen redkih izjem) ne morejo več pridobiti soglasja za izvajanje tržnih zdravstvenih storitev izven javnega zavoda, v katerem so zaposleni. Zdravstveni (so)delavec, ki je polni ali krajši delovni čas zaposlen pri enem ali več javnih zavodih, lahko pri drugih izvajalcih zdravstvene dejavnosti ali kot izvajalec zdravstvene dejavnosti opravlja zdravstvene storitve pod strogimi pogoji iz 53.b člena ZZDej-N. Opravljanje zdravstvenih storitev v okviru tržne dejavnosti je zdravstvenemu (so)delavcu tako dovoljeno le pri javnem zavodu, pri katerem je zaposlen, na podlagi podjemne pogodbe pri javnem zavodu ali zaposlitve oziroma podjemne pogodbe pri koncesionarju pa le, kadar je storitev iz tržne dejavnosti mogoče opraviti istočasno oziroma s standardom, ki presega s predpisi s področja zdravstvenega zavarovanja priznani standard. Javni zavod po določbi četrtega odstavka 53.b člena ZZDej-N zdravstvenemu (so)delavcu izda soglasje za opravljanje tovrstnih zdravstvenih storitev, če (povzeto):

1. s tem ne bo povzročena škoda javnemu zavodu oziroma motnja pri opravljanju javne zdravstvene službe tega javnega zavoda,

2. javni zavod sam nima potrebe po dodatnem, dopolnilnem delu oziroma delu, ki presega obveznost iz polnega delovnega časa zdravstvenega (so)delavca,

3. zdravstveni (so)delavec v celoti izvršuje svoje delovne obveznosti glede količine in vrste opravljenih zdravstvenih storitev, določenih s pogodbo o zaposlitvi in standardi dela pri svojem delodajalcu,

4. zdravstveni (so)delavec ne zavrača vključitve oziroma sodelovanja v akcijskem programu za odpravo čakalnih dob v okviru tega javnega zavoda,

5. zdravstveni (so)delavec, ki je v tem javnem zavodu zaposlen za krajši delovni čas, ne zavrne predloga delodajalca za zaposlitev za daljši delovni čas,

6. zdravstveni (so)delavec ne zavrne dodatnega usposabljanja, ki je načrtovano glede na plan izobraževanj javnega zavoda,

7. zdravstveni (so)delavec ne zavrača sodelovanja pri uvajanju novih zdravstvenih tehnologij oziroma ne odklanja sodelovanja v raziskovalnih projektih javnega zavoda,

8. zdravstveni (so)delavec neupravičeno ne zavrača oziroma ne sprejme mentorstva pripravnikom oziroma specializantom,

9. zdravstveni (so)delavec ne odklanja nadurnega dela, pripravljenosti, dežurstva, vključevanja v neprekinjeno zdravstveno varstvo in morebitnih drugih oblik dela pri delodajalcu,

10. zdravstvenemu (so)delavcu zaradi dela na podlagi tega soglasja ni onemogočen dnevni in tedenski počitek v skladu z 52.c členom ZZDej-N ter izraba minimalnega letnega dopusta v skladu z zakonom, ki ureja delovna razmerja.

Zakon dopušča določene izjeme glede posameznih pogojev in omejitev. Delodajalec (javni zdravstveni zavod) lahko izda soglasje ne glede na določene zahteve in omejitve (to so zahteve in omejitve iz drugega stavka prvega odstavka, ki se nanaša na tržne storitve, drugega odstavka, ki se nanaša na vodenje analize dnevne delovne obremenitve, tretjega odstavka, ki se nanaša na časovne omejitve, ter 1., 2., 3. in 5. točke četrtega odstavka 53.b člena ZZDej) za primer opravljanja naslednjih vrst zdravstvenih storitev:

1. neprekinjenega zdravstvenega varstva v drugem javnem zavodu,

2. zdravstvenih storitev pri javnem visokošolskem zavodu s področja zdravstva, če zdravstveni delavec oziroma zdravstveni sodelavec pri tem zavodu opravlja delo kot redni ali izredni profesor, docent ali asistent oziroma v primerljivem raziskovalnem nazivu,

3. zdravstvenih storitev za namen zagotavljanja zdravstvenega varstva na javnih prireditvah in shodih za izvajalce zdravstvene dejavnosti v okviru mreže javne zdravstvene službe ali izven nje,

4. zdravstvenih storitev v okviru mobilnega paliativnega tima, ki se financira iz javnih sredstev,

5. zdravstvenih storitev pri Rdečem križu Slovenije, Javnem zavodu Republike Slovenije za presaditve organov in tkiv - Slovenija transplant, Policiji, v enotah za zaščito, reševanje in pomoč Uprave Republike Slovenije za zaščito in reševanje ter vojaški zdravstveni službi,

6. zdravstvenih storitev v okviru dejavnosti medicine dela, prometa in športa, ki jih ne zagotavlja obvezno zdravstveno zavarovanje, za izvajalce zdravstvene dejavnosti v okviru mreže javne zdravstvene službe ali izven nje,

7. zdravstvenih storitev s področja letalske medicine, ki je urejena s predpisi Evropske unije, v okviru mreže javne zdravstvene službe ali izven nje,

8. za potrebe uvajanja nove zdravstvene tehnologije v drugem javnem zavodu,

9. opravljanje zdravstvenih storitev pri drugem izvajalcu zdravstvene dejavnosti brezplačno oziroma v obliki prostovoljskega dela.

V primeru navedenih izjem lahko zaposleni v javnem zavodu pridobi soglasje za opravljanje določenih zdravstvenih storitev (tudi zunaj javne mreže), ki bi jih opravljal kot zasebni zdravstveni delavec (ne pa kot s.p.), pri čemer za opravljeno storitev (podobno kot pri s.p.) izda račun. Poleg zasebnega zdravstvenega delavca pa je še vedno dopuščeno, da zdravniki, zaposleni v javnih zavodih, po pridobitvi soglasja delodajalca zdravniške storitve za druge izvajalce zdravstvene dejavnosti opravljajo brez statusa zasebnega zdravstvenega delavca (na podlagi pogodbe o zaposlitvi ali podjemne pogodbe).

Kot prikazano, novela Zakona o zdravstveni dejavnosti prinaša jasnejša pravila in strožje pogoje za delo zdravstvenih delavcev zunaj matičnega javnega zavoda. Zakonodajalec je z omejitvijo soglasij in podrobno določenimi pogoji želel okrepiti vlogo javnih zavodov, vendar pa so po drugi strani spremembe že naletele tudi na kritike. Predstavniki zdravniških organizacij opozarjajo, da novela zmanjšuje fleksibilnost zdravstvenih delavcev ter omejuje njihove možnosti za dodatni zaslužek, poleg tega pa se pojavlja bojazen, da se bo zaradi omejitev povečal pritisk na javne zavode, ki bodo morali prevzeti večino dela, doslej opravljenega v zasebnem sektorju. Novela tako pomeni pomemben premik v normativni ureditvi, njeni dolgoročni učinki na delovanje zdravstvenega sistema pa bodo vidni šele ob praktični implementaciji in spremljanju posledic v realnem okolju.

 

 

Povzeto po:

Zdravniška zbornica, Novela Zakona o zdravstveni dejavnosti (ZZDej-N) - Ureditev dovoljenj za opravljanje zdravstvene dejavnosti ter koncesij, URL: https://www.zdravniskazbornica.si/informacije-publikacije-in-analize/obvestila/2025/04/24/novela-zakona-o-zdravstveni-dejavnosti-%28zzdej-n%29---ureditev-dovoljenj-za-opravljanje-zdravstvene-dejavnosti-ter-koncesij?utm_source=chatgpt.com (20. 9. 2025)

RTV SLO, Kako bo prenova zakona o zdravstveni dejavnosti razmejila delo v javnem in zasebnem zdravstvu?, URL: https://www.rtvslo.si/zdravje/kako-bo-prenova-zakona-o-zdravstveni-dejavnosti-razmejila-delo-v-javnem-in-zasebnem-zdravstvu/741446

Zdravniška zbornica, Pojasnili Ministrstva za zdravje glede soglasji za delo drugje za zaposlene v javnih zdravstvenih zavodih in sklepanja podjemnih pogodb javnih zdravstvenih zavodov z zasebnimi zdravstvenimi delavci, URL: https://www.zdravniskazbornica.si/informacije-publikacije-in-analize/obvestila/2025/05/29/pojasnili-ministrstva-za-zdravje-glede-soglasji-za-delo-drugje-za-zaposlene-v-javnih-zdravstvenih-zavodih-in-sklepanja-podjemnih-pogodb-javnih-zdravstvenih-zavodov-z-zasebnimi-zdravstvenimi-delavci (20. 9. 2025)

IUS-INFO, Zakon o zdravstveni dejavnosti, URL: https://www.iusinfo.si/medijsko-sredisce/v-srediscu/zakon-o-zdravstveni-dejavnosti-108060-317991 (20. 9. 2025)

Zakon o zdravstveni dejavnosti (Uradni list RS, št. 23/05 – uradno prečiščeno besedilo, 15/08 – ZPacP, 23/08, 58/08 – ZZdrS-E, 77/08 – ZDZdr, 40/12 – ZUJF, 14/13, 88/16 – ZdZPZD, 64/17, 1/19 – odl. US, 73/19, 82/20, 152/20 – ZZUOOP, 203/20 – ZIUPOPDVE, 112/21 – ZNUPZ, 196/21 – ZDOsk, 100/22 – ZNUZSZS, 132/22 – odl. US, 141/22 – ZNUNBZ, 14/23 – odl. US, 84/23 – ZDOsk-1, 102/24 – ZZKZ in 32/25).

Zakon o spremembah in dopolnitvah Zakona o zdravstveni dejavnosti (Uradni list RS, št. 32/25).

Zdravnike in zdravstvene delavcem svetujemo in ji zastopamo, glede postopkov in dela pri koncesionarjih in zasebnikih in v javnem sektorju 

Pripravila odvetniška pisarna Pipuš in sodelavci

odvetnik za medicinsko pravo.jpg

© 2023 by Prus  & Pipus 

Proudly created with Wix.com

 Prus Pipuš odvetniška pisarna - Odvetništvo Prus Pipus Winner
  • Facebook Social Icon
  • LinkedIn Social Icon
  • Twitter Social Icon
  • Google+ Social Icon
bottom of page